Alumni SMK Teluk Panglima Garang

Ilmu Rukun Hidup
 
HomeCalendarFAQSearchRegisterMemberlistUsergroupsLog in
Share | 
 

 KISAH BENAR : GURU MENDERA PELAJAR

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
SMKTPG_NEWS



Number of posts: 21
Registration date: 2008-07-05

PostSubject: KISAH BENAR : GURU MENDERA PELAJAR   Sat Jul 05, 2008 12:45 pm

Berita terkini:-
SMKTPG NEWS

Oleh=Mat

KISAH BENAR : GURU MENDERA PELAJAR

Pada beberapa minggu yang lepas iaitu pada
24 JUN 2008, beberapa orang pelajar Telok telah
didera dengan sebatan kuat hanya kerana datang lewat walaupun
telah diberikan sebab yang munasabah seperti jarak rumah jauh,
motor rosak dan sebagainya.

Anehnya, guru yang datang lambat tidak dikenakan tindakan.
Apabila wartawan kami bertayakan kepada seorang pelajar,
dia mengatakan bahawa perkara biasa. Guru akan beri sebab
kononnya hantar anak ke sekolah. Namun pernahkan golongan guru
ini terfikir baha terdapat juga kalangan pelajar yang lewat kerana
menghantar adik ke sekolah. Yang paling pelik, guru yang datang lewat
ini adalah guru yang sama.

Syukur kerana tindakan kementerian yang menyaran agar sekolah meletakkan
rekod kedatangan guru yang menyebabkan bilangan guru datang lewat berkurangan.
Walaubagaimanapun, guru yang datang lewat masih tidak dikenakan tindakan kerana
pihak pengurusan sekolah bersekongkol dengan guru terbabit.

Hasil temuramah mat pada seorang pelajar yang tidak ingin diketahui, dia menyatakan
bahawa sekolah telok ini teruk. Dan ini diseabkan pengurusan dan bukan pelajar.
"Pelajar memberontak kerana sikap guru. Saya masih ingat semasa kementerian
melarang guru merotang murid. Namun larangan itu tidak diendahkan dan murid masih
dirotan menyebabkan pelajar menjadi semakin marah,"katanya.

Kini guru memberi alasan kononnya menggesa kementerian mengembalikan kembali hukuman
rotan kepada guru. Tetapi tanpa disedari pelajar dianayai guru.
Harian Metro ada menyiarkan tentang seorang guru yang ditangkkap ekoran mengugut akan
melondehkan seluar pelajar. Terdapat pelajar yang ditemubual menyatakan kekesalan
harian metro menyokong tindakan guru terbabit. Sebenarnya guru terbabit memang bersalah.
cuba fikirkan. Adakah wajar seorang guru yang bernama pengajar bersikap kurang ajar dari tutur katanya.
Perkara ini menunjukkn bahawa Malaysia kini memiliki cebisan guru penjahanam anak bangsa.

Pelajar SMKTPG yang ditemubual juga menyatakan bahawa terdapat perkara sama yang berlaku di SMKTPG
namun dirahsiakan. Walaupun SMKSijangkang banyak keluar berita, sekolah teruk lebih teruk.
Guru rogol murid pun ada tapi disembunyikan. Terdapat juga bekas pelajar yang ditemubual
tidak ingin dikenali menyatakan bahawa kali terakhir adalah ketika tingkatan 3 pada tahun 2000 sebelum
berpindah ke sekolah lain. "Sekolah ini banyak menyorokkan masalah. Banyak masalah. Dari
isu pembayaran PIBG hinggalah hal sekolah. Asrama pun bermasalah. Terutama semasa
zaman Cikgu Khir Jantan yang menjaga macam setan,"katanya dengan nada marah.

"SUdah. Masuk tingkatan 1 kena buli. Saya kemudian keluar. Tapi sekolah tidak ambil
tindakan pada pembuli sebaliknya menyatakan bahawa saya menfitnah dan ibubapa saya
pula dipersalahkan kerana kononnya tak tahu jaga anak.
Pernah juga guru Khir Jantan ini menyatakan kepada saya bahawa saya masuk macam kambing,
keluar macam kambing" . Bagi saya inilah yang membuatan saya marah. Nasib saya tidak terbela.
Saya kena pukul dengan senior asrama sampai lebam, kena jadi kuli basuh baju dan sebagaingya.
Sekarang babi ini'Khir Jatan' mengatakan bahawa saya yang bermasalah.
Saya memang tidak puas hati. Oleh itu saya akan bekerjasama dengan pihak mat untuk mendedah lebih banyak
salah laku yang berlaku di SMKTPG,"katanya.

Oleh itu, saya sebagai wartawan Mat ingin mengakhiri berita ini dengan lafaz assalamualaikum dan
salam sejahtera.


Yang melaporkan.
Wartawan Sambilan MAT.
Wokey.

Back to top Go down
View user profile
gurumengamuk



Number of posts: 9
Registration date: 2008-07-11

PostSubject: Re: KISAH BENAR : GURU MENDERA PELAJAR   Fri Jul 11, 2008 12:01 pm

Sial punya budak!
Kalau ye pun bincang dahulu!
Isu sekolah biar diselesaikan dalam sekolah!
Jangan bagi kementerian dan orang luar tahu!
AKu dapat siapa yang buat ini tahulah nanti aku sebat!
Tak kiralah india cina melayu!
Semuanya bangsat! AKu cikgu kamu semua, jadi jangan kurang ajar!
AKu nak kau delete komen kau ini, kalau tak aku cari kau budak setan! Evil or Very Mad Twisted Evil
Back to top Go down
View user profile
SMKTPG_NEWS



Number of posts: 21
Registration date: 2008-07-05

PostSubject: Re: KISAH BENAR : GURU MENDERA PELAJAR   Sun Jul 13, 2008 3:08 pm

Saya akan mendakwa pihak berkaitan yang cuba menggugat saya dari mendedahkan perkara sebenar kerana saya ada bukti kukuh.......
Jom lawan makamah kalau berani..
Kita lihat siapa yang kena!
Back to top Go down
View user profile
Fikrah Imayu



Number of posts: 5
Registration date: 2008-08-04

PostSubject: Maklumat harus benar dan bertanggung-jawab   Mon Aug 04, 2008 12:45 pm

1) Maklumat mengenai guru tidak boleh merotan adalah salah dan silap. Sila rujuk pekeliling untuk maklumat lanjut, bukan rujuk media.
(pekeliling 1) - Hanya guru disiplin boleh merotan.
(Pekeliling 2) - SEmua guru adalah guru disiplin.

Jadi, apa maknanya? ASalkan diberi sebab, bukti dan saksi yang munasabah, hukuman rotan adalah mengikut peraturan. Kalau tidak merotan... itu yang salah dan tidak mengikut peraturan.

2) Bila mendapatkan bukti, bukan semata-mata temubual / tanya pada yang didakwa, tapi, kena dapatkan penjelasan daripada yang mendakwa. (BAsic rule of law). Tuduhan saudara adalah berdasarkan emosi, dan bukan fakta. (Lihat dari kaca mata seorang yang adil, bukan dari kaca mata seorang yang emosional)

3) Fahami tugas guru dan murid. WAlaupun guru tiba lewat ke sekolah, jadual yang memerlukan beliau ke kelas adalah pelbagai. Mungkin pukul 9.45 baru bermula, dan sebagainya. Berbeza dengan jadual murid. Kelas bermula wajib pukul 7.30 pagi. Guru tersebut mungkin sudah mendapat kebenaran daripada pengetua. BAgaimana dengan Murid tersebut? Mungkin, jumpa pengetua pun belum.

4) Apa definisi / makna dera? apa makna hukuman? apa perbezaannya? Cool Cool Rolling Eyes Rolling Eyes Suspect Wink

terima kasih dan salam perpaduan
Hidup biar berjasa!
Back to top Go down
View user profile
edjames



Number of posts: 125
Age: 32
Location: Klang
Registration date: 2007-12-02

PostSubject: Re: KISAH BENAR : GURU MENDERA PELAJAR   Mon Aug 04, 2008 9:48 pm

Title : Jangan sampai adab sopan dan rasa hormat terhadap bloggers dipinggirkan..(Friendly reminder)

Saya adalah di antara orang yang percaya pada kebebasan bersuara. Setiap orang mempunyai hak menyatakan pandangan dan membuat kritikan. Satu daripada asas sebuah masyarakat sivil ialah kebebasan media. Malah, amalan demokrasi yang sebenarnya tidak menafikan hak individu untuk menyatakan pendiriannya.

Aku disini tak mahu la kata-kata begini diluahkan didalam forum yg aku buat utk meraikan rakan2 sekolah aku, bertanya kabar dan etc, dimanakah aku nak letakkan muka aku ini bila org luar (kwn aku) aku bertanya "sek kau teruk mcm nie ke?". Malu aku melihat cikgu, pelajar2 ex-sekolah aku mcm nie...dimana adab dan sopan??. Walaupun sapa kita cikgu/pelajar/tukang jual ikan/petani/peguam dan etc yang penting kita perlulah menghormati orang dahulu barulah kita akan dihormati. Kemarahan hanyalah menunjukkan kelemahan diri sendiri sahaja.

Kepada SMKTPG_NEWS, usaha anda untuk menegakkan kebenaran mestilah ikhlas, jujur telus dan betul. Jauhilah daripada segala macam unsur-unsur fitnah, berita palsu, dan perkara-perkara yang lari dari garis panduan Islam. Buatlah semua ini ikhlas semata-mata kerana cintakan kebenaran dan cintakan Islam. Korg semua dah besar bukan kecil lagi..tak kan aku nak ajar kut??

--
rgds,
edjames
Back to top Go down
View user profile http://smktpg.forumn.org
iena_jr



Number of posts: 38
Registration date: 2008-08-07

PostSubject: Re: KISAH BENAR : GURU MENDERA PELAJAR   Fri Aug 08, 2008 11:30 am

m'sia adelah negara demokrasi..kebebasan bersuara mungkin adelah kurang...
but bab2 mcm ni..perlu ke dibaritahu ke seantero dunia?
Back to top Go down
View user profile
 

KISAH BENAR : GURU MENDERA PELAJAR

View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

 Similar topics

-
» BERHAKKAH PPP MENERIMA ELAUN SPT GURU
» Pelajar mangsa lelaki gila seks
» Kisah suami isteri...
» Kisah Nyata Diperkosa Pas Ospek
» Kisah Benar: Pekerja Microsoft yg kena pecat.

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Alumni SMK Teluk Panglima Garang :: SMKTPG General Talk Zone :: Free talk a.k.a Lepas Geram-