Alumni SMK Teluk Panglima Garang

Ilmu Rukun Hidup
 
HomeCalendarFAQSearchRegisterMemberlistUsergroupsLog in

Share | 
 

 KISAH BEANR:AsRAMA MACAM SETINGGAN

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
SMKTPG_NEWS



Number of posts : 21
Registration date : 2008-07-05

PostSubject: KISAH BEANR:AsRAMA MACAM SETINGGAN   Wed Jul 16, 2008 10:25 pm

KISAH BEANR:AsRAMA MACAM SETINGGAN.




Berita Terkini:

Saya telah mendengar komen dari saudara Ahmad Jaidi
mengenai asrama sekolah dan berikut adalah
komen saya:-

Asrama sekolah memang teruk sejak dahulu lagi dan mengiku rekod
bukan setakat kedaifan asrama malah keburukan akhlak penghuninya.
Asrama sekolah ini mempunyai banyak rekod kes buli yang
kami failkan dan mengikut data yang kami perolehi
setiap hari buli berlaku.

Hampir semua kemudahan di asrama SMKTPG belum dibaikpulih walaupun telah dibahaskan oleh ibubapa pada Menyuarat PIBG lepas.
Ini menyebabkan ibu bapa tidak berpuashati dengan keadaaan anak mereka...baru-baru ini pula ibu bapa dikejutkan dengan khabar angin bahawa buli kekerasan sering berlaku di asrama akibat kurang tanggungjawab waden berkaitan.
Dari buli ringan hinggalah buli melibatkkan kekerasan.
Tapi perkara ini hanya ditutup kes dan untuk rekod tidak pernah
ada laporan polis dan tindakan makamah di buat untuk
menjaga jak pelajar asrama dari di buli.

Antara buli yang dilakukan adalah melibatkan pelajar senior dengan
pelajar junior:-
1-Senior menyuruh junior gosok dan basuh baju
2-Seks songsang, homoseksual
3-Dipukul dan terajang(ragging)
dengan alasan yang tidak munasabah.
Contohnya alasan direka seperti mencuri duit dan sebagainya.

Perkara ini telah lama berlaku. Pihak sekolah tahu tetapi buat-buat
tak tahu dan tidak mengambil tindakan terhadap pelajar pembuli terbabit.
Warden yang lalai dalam tugas tidak diambil tindakan sebaliknya
hanya berganti orang tahun demi tahun. Apa kejadahnya?

Mengenai membuat perbincangan PIBG, bagi saya tiada guna kerana
ibu bapa hanya sebagai hiasan kerana guru berkuasa penuh ke atas
majlis yang dijalankan. Lihatlah menyuarat yang baru berlangsung,
pandangan ibu bapa ditolak bulat-bulat dan jika diterima hanya omong kosong
ketika majlis dan seminggu kemudian dilupakan.

Perkara mengenai ini boleh diadu pada kementerian terus kerana sekolah
bermuka-muka dengan keselamatan pelajar.
Kementerian telah lama menghapuskan yuran tambahan bagi mereka
yang tidak mahu membayar atau tidak mampu,
namum pihak sekolah tetap berdegil untuk meneruskan pengambilan bayaran tambahan
atas aladan untuk PIBG sedangkan ibu bapa tidak mempunyai kuasa ke atas PIBG.

Ibu bapa seperti kita harus bersatu dan berbincang tanpa perlu kehadiran guru.
Kerana pelajaran adalah perbincangan kita dan guru hanya ditugaskan untuk mengajar
anak-kita sebagai balasan sokongan kita untuk kerjaan.
Ingat kenapa kita sokong kerajaa?Sebab pendidikan percuma!
Jika kerajaan tidak mahu memberi pendidikan yang terbaik sebaliknya hanya menyalahkan
ibu bapa atas kegagalan pihak sekolah, maka ibu bapa mempunyai kuasauntuk berbincang dan
menentukan siapa yang mereka akan undi pada masa akan datang. Ibu bapa juga harus diberi
kuasa untuk memilih guru yang terbaik dan berdedikasi untuk mendidik anak mereka dan
bukannya guru celup atau guru panas baran mendidik anak
mereka. Guru-guru semakin lupa akan sebab sekolah ditubuhkan,
kerana itu mereka semakin berani merotan anak orang tanpa merujuk
terlebih dahulu kepada pihak kaunseling.

Keadaan inilah yang menjadi punca.

Selain itu pihak kami juga menerima rungutan para pelajar
mengenai sikap pilih kasih sekolah mengekakan guru bermasalah
di sekolah dan hanya megenakan tindakan jika masalah diketahui umum
dan orang luar. Tindakan yang dikenakan sekolah terlalu ringan kerana
guru terbabit hanya dikenakan tindakan tukar sekolah.

Jika askar dan polis yang gagal menjalankan tugas dipecat,
Mengapa guru yang bermasalah ini hanya setakat ditukat tempat.
Bukankah sekarang ini berlaku lambakan guru. Mengapa tidak diberhentikan sahaja,
guru bermasalah ini dan diisi dengan guru yang benar-benar ingin mengajar.

Fikirkan mengapa pelajar degil?
Kedegilan pelajar itu bukan datang begitu sahaja?
Kenapa pelajar tidak mendengar cakap guru?
Hal ini berlaku kerana guru berkenaan juga tidak menghormati
hak pelajar berkenaan.
Bayangkan seorang tua menengking yang muda tanpa sebab munasabah.
Apa kata yang muda?Takkan diam sahaja?


FIkir-fikirkan..


Wartawan melaporkan
Yusop Endrin


Back to top Go down
View user profile
Fikrah Imayu



Number of posts : 5
Registration date : 2008-08-04

PostSubject: Re: KISAH BEANR:AsRAMA MACAM SETINGGAN   Thu Aug 07, 2008 2:24 pm

berita ni betul ke ni???
1) bagi la fakta sket...
2) setakat bagi gambar rumah setinggan mana-mana, aku pun boleh letak?
3) nak jadi bloggers, kene laa pandai bro... jangan la memalukan blogger yang lain yang bagi berita siap fact and figure..
4) cerita banyak tak guna... buat akuan sumpah laaa

hahhaa
Back to top Go down
View user profile
iena_jr



Number of posts : 38
Registration date : 2008-08-07

PostSubject: Re: KISAH BEANR:AsRAMA MACAM SETINGGAN   Fri Aug 08, 2008 12:16 pm

erkk???

bukankah asrama sedang dibaik pulih dari semasa ke semasa??

Shocked

bukan ade 1 asrama je kat m'sia ni weh...
Back to top Go down
View user profile
iena_jr



Number of posts : 38
Registration date : 2008-08-07

PostSubject: Re: KISAH BEANR:AsRAMA MACAM SETINGGAN   Sat Aug 09, 2008 9:42 pm

Apakah bukti dan fakta kes anda Encik Yusop Endrin?

berapa abadkah anda telah tinggal di asrama? kalau sekadar baca dan dgr khabar angin,simpanla utk cucu2..buang masa bg benda2 auta...membazir je weh...hahaha~

aku rasa,ko ni antara pelajar yg bemasalah...xpun merupakan mangsa2 kes2 tersebut..hakaka...

weh,xtau fakta ke weh?? saban tahun,lebih 60% pelajar cemerlang PMR yg mendapat 9A, 8A & 7A terdiri daripada pelajar2 asrama..Aspuri terutamanya..adakah mereka ini dikategorikan sbg buruk akhlak??! come on la..kalau sorang dua yg buat hal,xkan smua skali kena kot..tahun 2006,pelajar2 yg mendapat 9A adelah pelajar asrama..check fakta la weh..xpun ko skola balek..buat penat je ckg2 ajar ko..hahaha~

Top 10 SPM tahun lepas,2007 juga terdiri drpd beberapa org pelajar asrama... yg xduk asrama yg daif lagi hina seperti yg ko katekan ni buat apa kat rmh smpai xleh jd top student? MEMALUKAN..

Sekian..~ lu pikir la sendiri...
Back to top Go down
View user profile
SMKTPG_NEWS



Number of posts : 21
Registration date : 2008-07-05

PostSubject: Re: KISAH BEANR:AsRAMA MACAM SETINGGAN   Sat Aug 23, 2008 9:16 pm

jangan hendak samakan asrama biasa dengan asrama penuh..
tolong sikit...jangan jadi bodoh...

bila baik pulih???
baru sekarang???
DUlu hampir 10 tahun...buruk...tak pernah baiki...
Sekolah tak ambil tahu...
Back to top Go down
View user profile
SMKTPG_NEWS



Number of posts : 21
Registration date : 2008-07-05

PostSubject: Re: KISAH BEANR:AsRAMA MACAM SETINGGAN   Sat Aug 23, 2008 9:17 pm

kepada Fikrah Imayu:-
apa yang kau tahu tentang blogger..
kau boleh berambus...
Back to top Go down
View user profile
saya



Number of posts : 314
Location : everywhere
Registration date : 2008-03-11

PostSubject: Re: KISAH BEANR:AsRAMA MACAM SETINGGAN   Sun Aug 24, 2008 3:24 pm

SMKTPG_NEWS wrote:
kepada Fikrah Imayu:-
apa yang kau tahu tentang blogger..
kau boleh berambus...

uihhh...sape kamu nk halau2 ni.
berforum la dgn berhemah.
jgn ikut perasaan..
Back to top Go down
View user profile
saya



Number of posts : 314
Location : everywhere
Registration date : 2008-03-11

PostSubject: Re: KISAH BEANR:AsRAMA MACAM SETINGGAN   Sun Aug 24, 2008 3:33 pm

SMKTPG_NEWS wrote:
jangan hendak samakan asrama biasa dengan asrama penuh..
tolong sikit...jangan jadi bodoh...

bila baik pulih???
baru sekarang???
DUlu hampir 10 tahun...buruk...tak pernah baiki...
Sekolah tak ambil tahu...

apa kata saudara menjadi ajk pibg sekolah,
lepas tu mainkan peranan saudara dalam mesyuarat pibg,
luahkan segala ketidak puasan hati saudara pada pihak pengurusan sekolah..
demi utk membela nasib pelajar2 sekolah..
klu setakat saudara memekak dan memaki hamun ahli2 forum ni, xguna gak..
x kemana gak perjuangan saudara..


...peace.....
Back to top Go down
View user profile
SMKTPG_NEWS



Number of posts : 21
Registration date : 2008-07-05

PostSubject: Re: KISAH BEANR:AsRAMA MACAM SETINGGAN   Fri Aug 29, 2008 7:02 pm

cakap memang senang tapi adakah sekolah dengar kata ajk..
saya sudah pun kaji tentang mesyuarat PIBG sekolah yang lepas..
langsung tiada kesepakatan..dan banyak pendapat ibubapa yang ditolak...
saudara jangan fikir saya bodoh..
Back to top Go down
View user profile
saya



Number of posts : 314
Location : everywhere
Registration date : 2008-03-11

PostSubject: Re: KISAH BEANR:AsRAMA MACAM SETINGGAN   Sun Aug 31, 2008 2:40 pm

SMKTPG_NEWS wrote:
cakap memang senang tapi adakah sekolah dengar kata ajk..
saya sudah pun kaji tentang mesyuarat PIBG sekolah yang lepas..
langsung tiada kesepakatan..dan banyak pendapat ibubapa yang ditolak...
saudara jangan fikir saya bodoh..

setau sy..pihak pengurusan sekolah xde kuasa nk menolak sbrg kputusan yg dicapai dlm mesyuarat. Jawatan tertinggi PIBG terdiri drp kalangan ibu bapa. Pengerusi PIBG yg mempunyai kuasa membuat keputusan setelah mencapai kata sepakat drp AJK. Sy rasa saudara xperlu kaji ttg mesyuarat PIBG. Saudara perlu libatkan diri secara langsung, saudara bongkar la apa yg pincang di skolah slama ni..luahkan apa yg xpuas hati, mcm saudara luahkan kt forum ni.jgn jd pemerhati je. Ataupun saudara ni jenis yg xberani nk berdepan, cuma berani cakap2 blkg jer.
sy xpnah fikir saudara bodoh, cuma perjuangan saudara ni xkena pd tempatnya. Sy kagum dgn sikap prihatin saudara pd sekolah, saudara ambil berat ttg prasarana skolah, saudara perjuangkan kebajikan pelajar2. Tp masalahnye skrg ni, saudara luahkan semua ni pada saluran yg tidak betul. Klu saudara betul2 ikhlas nk perjuangkan nasib pelajar2 skolah, saudara kena bertindak mengikut akal bukan mengikut hati. Gunakan saluran yg betul.. Agar perjuangan saudara lebih bermakna n memberi manfaat kpd semua pihak..

TQ....peace..
Back to top Go down
View user profile
SMKTPG_NEWS



Number of posts : 21
Registration date : 2008-07-05

PostSubject: Re: KISAH BEANR:AsRAMA MACAM SETINGGAN   Tue Sep 09, 2008 4:09 pm

mana anda dapat fakta berikut...

Adakah anda ajk atau ibubapa yang terlibat dalam menyuarat PIBG sentiasa...
Sama sekali tidak..
SMKTPG_NEWS tidak akan melayan sebarang komen dari pihak yang tidak betul atau dalam erti kata lain...LARI DARI FAKTA>>>>>> Smile
Back to top Go down
View user profile
iena_jr



Number of posts : 38
Registration date : 2008-08-07

PostSubject: Re: KISAH BEANR:AsRAMA MACAM SETINGGAN   Fri Sep 12, 2008 4:59 pm

SMKTPG_NEWS wrote:
jangan hendak samakan asrama biasa dengan asrama penuh..
tolong sikit...jangan jadi bodoh...

bila baik pulih???
baru sekarang???
DUlu hampir 10 tahun...buruk...tak pernah baiki...
Sekolah tak ambil tahu...

maaf,saudara x paham kenyataan sayakah? xde isu atau soal asrama penuh pun...
post saya mengenai Asrama SMKTPG...jgn nak putar belit isu..
lebih baik buat kajian dulu sebelum membuat statement..akibatnya,sendiri malu...

dan, xtau kah asrama sentiasa dibaik pulih saban cuti?

sekian,,,
Back to top Go down
View user profile
iena_jr



Number of posts : 38
Registration date : 2008-08-07

PostSubject: Re: KISAH BEANR:AsRAMA MACAM SETINGGAN   Fri Sep 12, 2008 5:03 pm

SMKTPG_NEWS wrote:
mana anda dapat fakta berikut...

Adakah anda ajk atau ibubapa yang terlibat dalam menyuarat PIBG sentiasa...
Sama sekali tidak..
SMKTPG_NEWS tidak akan melayan sebarang komen dari pihak yang tidak betul atau dalam erti kata lain...LARI DARI FAKTA>>>>>> Smile

ermm..saya terlibat secara PENUH dlm mesyuarat PIBG utk 3tahun berturut2...ape yg dinyatakan ms saya adelah betul..dan beliau lebih berpengalaman..jgnla sekadar nak melampiaskan rasa marah saudara...ape2 yg berlaku dlm mesyuarat atau berkaitan PIBG juga sy tau..ahli keluarga sy salah seorang warga PIBG sekolah...

so,biarla ape yg dikeluarkan adelah berfakta dan berasas..
Back to top Go down
View user profile
SMKTPG_NEWS



Number of posts : 21
Registration date : 2008-07-05

PostSubject: Re: KISAH BEANR:AsRAMA MACAM SETINGGAN   Sun Sep 14, 2008 5:55 pm

apa maksud saudara berasa dan berfakta..
apa yang saya katakan benar dan semua orang tahu...
jangan meyokong pihak sekolah memebabi buta...
siapa kamu ni sebenarnya samapai layak menggelar diri sebagai orang yang terlinat penuh dalam PIBG...
jangan hendak memutar belit fakta...
Jika saudara terlibat secara penuh, maka saya hendak saudara bentangkan semua minit mesyuarat kepada umum..
kenapa??? tak berani kan...
sebab memang ada kepin cangan dan saudara mesti mengakuinya...
saya buat semua ini bukan suka-suka....saya buat demi masa depan anak bangsa Malaysia yang belajar di SMKTPG...
sekarang saudara mesti faham perjuangan saya...

Disebabkan saya juga, kini asrama dibaik pulih.....
Saya tahu semua itu berdasarkan maklumat orang dalam...
Kalau tidak, sampai bila pun asarama macam setinggan...
Tapi bagaimana pula dengan kemudahan seperti mesin basuh....
saya lihat junior masih menjadi kuli kepada senior untuk basuh baju...
Dan perkara ini hasil maklumat orang dalam...
Saya memang marah, kalau boleh saya hendak nyatakan nama senior dan warden yang bertanggungjawab dalam gejala buli ini...
Tapi saya faham privasi orang termasuk saudara sendiri...
jadi saya hendak perkara dalaman pula diselesaikan serius....
Jangan setakat bangunan luar sahaja cantik..tetapi penghuninya macam setan...sampai ada yang menyamar baik, berlakon baik hakikatnya teruk ibarat binatang....


Untuk maklumat saudara...saya akan bocorkan sedikit maklumat berita yang belum saya siarkan...
Iaitu tentang populariti SMKTPG NEWS....
SMKTPG memang telah popular....mengaalahkan sekolah asrama penuh terbaik negara....dan universiti sendiri....
tengok sahaja dimana-mana youtube...google dan lain-lain....


Kami SMKTPG_NEWS juga akan mengambil tindakan dalam masa terdekat ini untuk menerbitakan Laman Web kami sendiri...
Hahahahahhaaaa......Segalanya pasti menjadi lebih menarik....
Back to top Go down
View user profile
iena_jr



Number of posts : 38
Registration date : 2008-08-07

PostSubject: Re: KISAH BEANR:AsRAMA MACAM SETINGGAN   Fri Sep 19, 2008 4:15 pm

ouhhh...benar?? bagus...
siapekah saudara yg menyebabkan asrama dibaik pulih?
ape guna duduk asrama kalau guna mesin basuh? bukankah tujuannya nak berdikari?
mcm tu baik duduk rumah je..senang..

setakat maklumat dari org dalam, mcm2 boleh tambah perisa gula garam cuka n bla9...
duduk n rasa sendiri la...saudara mangsa buli di asramakah?
hmm....~

biase la, setiap benda dan perkara ade pro dan kontra..xde yg maksum dan sempurna kan..
Back to top Go down
View user profile
SMKTPG_NEWS



Number of posts : 21
Registration date : 2008-07-05

PostSubject: Re: KISAH BEANR:AsRAMA MACAM SETINGGAN   Tue Nov 04, 2008 1:19 pm

hai iena_jr...
namamu memang manis tapi aku tahu kau sebenarnya lelaki...
lelaki yg suka berbaju wanita...
pertama sekali hahahahahah...
tak sangka saudara ni bengitu bodoh dalam mengulas...
apa yang saudara ingin katakan dan apa yang saudara cuba perjuangakan...
saya tak faham??????
tengok tv3lah brader...
beberapa hari lepas baru lagi keluar isu buli dia asrama..
yang paling pelik ia beerlaku di bilik warden..
sah...warden pun terelibat sama tetapi berdiam diri macam orang sial...
di telok panglima garang pun sama berdasarkan maklumat dalaman...

Ini bukan isu terepencil tetapi isu seluruh Malaysia...
Menjadi seorang warden untuk gaji tambahan kini telah menjadi satu fenomena baru..
mereka (warden) bukan memikul tanggungjawab sebaliknya goyang kaki..
Ini terbuklti...hampir semua warden di malaysia adalah golongan guru yang bergaji rendah dan menjadi warden kerana cuba untuk mendapat pendapatan tambahan....


sekarang saudara yg suka guna nama perempuan=iena jr..
sila jelaskan apa dan apa yang saudaraka maksudkan bahawa saya menambah gula garam dalam penceritaaan saya kerana ia seebenarnya adalah yang seebenarnya..
tolong jangan halang pendedahan cerita sebenar....
Back to top Go down
View user profile
ahmad jaidi



Number of posts : 12
Age : 49
Location : kuala lumpur/sijangkang
Registration date : 2008-04-28

PostSubject: Re: KISAH BEANR:AsRAMA MACAM SETINGGAN   Thu Nov 06, 2008 9:09 am

salam semua....

baik nye ada kemajuan...ahli dah bertambah ...
tapi tak baikye..... sesama makluk tu.. gunakan lah bahasa yang baik.. setuju atau tidak itu mengikut pandangan dan ilmu masing masing... jadi perkataan2 yang kurang elok tu simpan lah untuk diri sendiri.

tuan tuan dan puan puan, adik, kakak dan abang kan dari sekolah yang sama... jadi kan lah contoh pada adik dan anak2 kito ya..

untuk maklumat... apa yang saya komen,, saya telah maklumkan kepada kementerian dan sekolah... jadi adalah penambahbaikan.. mungkin bukan semua, ada yang perlukan kewangan dan pemerhatian. Mensyuarat PIBG pun salah satu cara.. Smile
Back to top Go down
View user profile
iena_jr



Number of posts : 38
Registration date : 2008-08-07

PostSubject: Re: KISAH BEANR:AsRAMA MACAM SETINGGAN   Thu Nov 20, 2008 6:58 pm

Hmm.... Hebat kau punya tafsiran..tak apa..terpulang...masing2 ada pendapat n pandangan sendiri...Walau apepun, kau silap besar..Aku telah dilahirkan perempuan..Thanx Allah..Aku bangga sebagai seorang perempuan..X perlu nak menyamar2 la..
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: KISAH BEANR:AsRAMA MACAM SETINGGAN   Today at 5:47 am

Back to top Go down
 
KISAH BEANR:AsRAMA MACAM SETINGGAN
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» Kisah mistis jenazah Uje sangat mirip kisah syahidnya jenasah Amrozi cs.
» Kisah Nabi Dalam Alkitab (Fitnah Atau Bukan??)
» Kisah Dr OZ dan Asal Mula Yahudi
» Menolak Kisah Pernikahan Dini Aisyah ra, berdasarkan Shahih Bukhari dan Temuan Sejarawan
» faktor yang menyebabkan manusia menjadi kafir

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Alumni SMK Teluk Panglima Garang :: SMKTPG General Talk Zone :: Free talk a.k.a Lepas Geram-
Jump to: